mandag 23. april 2012

5 kategorier del II


Kategori I: Portrett
Idé: Fange en persons karakteristikke trekk

Disse tre følgende bildene er komponert slik at oppmerksomheten settes på personens ansikt. Det er tydelig fokusert, og det er i det gyldnesnitt. Dybdeskarpheten er liten slik at fokuset skal settes mot ansiktet.
Tatt med Nikon D60, 50mm : blender: f/1.4 lukkertid: 1/160 ISO: 100
Lyset på dette bildet er hardt og direkte. Det skaper en skygge i ansiktetet. Fargene er mjuke og følsomme. Babyen ligger ved en diagonal linje, noe som skaper dynamikk. For å få framheve kontrast og farger, er bildet redigert med curves i Photoshop. 

Tatt med Nikon D60, 50mm : blender: f/1.4 lukkertid: 1/160 ISO: 100
Lyset på dette bildet er også hardt og direkte. Vi kan tydelig ser hvor lyskilden kommer i fra. Det jeg liker best med dette bildet er fargekontrastene. Jenta sin røde genser er en fin kontrast til den blå-turkise bakgrunnen. Fargene er varme og sterke, og får fram en slags glød. Jenta sine øyner er blanke og litt 
mystiske. Jeg har brukt Photoshop for å stille opp litt kontraster i både farge og lys.
Tatt med Nikon D60, 50mm : blender: f/2 lukkertid: 1/1250 ISO: 200
Dette bildet har et naturlig og direkte lys. Personen er plassert i midten av bildet. Jeg har valgt å plassere henne i midten for å skape et tydelig fokuspunkt. Fargene er varme og matte. Det røde skjerfet er en stor kontrast som skaper liv i bildet. 



Kategori II : DOKUMENTASJON
Idé: dokumentere en hendelse






Tatt med Canon EOS 500D, 12- 24mm : blender: f/4.0 lukkertid: 1/160 ISO: 1600
Dette bildet er tatt midt i en hendelse. Meningen er at bildet skal vise en aktivitet. Bildet er komponert på den måten at menneskene i framgrunne kommer i fokus. Det som er forann dem er mer ufokusert, men vi kan ane hva som befinner seg der. Lyset som kommer frem mellom stolene skaper spennende skygger og kontraster. Jeg valgte å gjøre dette bilde svart-kvit fordi det passet til omstendighetene bildet er tatt i. Det gir bildet et klassisk og konsertpreget utrykk. For å gjør bildet svart-kvit har eg brukt gradient map i Photoshop. Etterpå har jeg stilt kontrastene med curves. Ved å stille på kontrastene får jeg tydeligere fram de sentrale skyggene.


X



Tatt med Nikon D60, 50mm : blender: f/1.4 lukkertid: 1/30 ISO: 400
(Her kommer kanskje bildet senere)
Dette bildet er tatt under en aktivitet. Det var da viktig å få fram denne hendelsen. Bevegelsen i jenta er med på å fortelle dette. For å legge fokuset på jenta, er hun plassert i det gyldnesnit. Dybdeskarpheten i dette bildet er liten. Det får bakgrunen til å bli uklar, og spennende. Fargene er myke og varme. Lyset er direkte og konsentrert.Bildet er redigert med explosure og curves i Photoshop. 


Tatt med Nikon D60, 18-55mm : blender: f/5 lukkertid: 1/10 ISO: 1600
Dybdeskarpheten i dette bildet er stor. Både framgrunnen og bakgrunnen er i fokus. På grunn av bevegelsene i forgrunnen og bakgrunnen, er det mellomgrunnen vi først legger merke til. Jeg valgte å bruke lang lukkertid for å få fram disse bevegelsene. Grunnen til jeg gjorde det, var fordi jeg ønsket å fortelle en noe.  Dette bildet er tatt under en bønnevandring i en gudstjeneste. De to guttene ligger å skriver bøndelapper, mens barn springer rundt dem. Lyset er sterkt og kontrastene er store. For å framheve de varme og klare fargene, er bildet er rediger med curves, kontrast og color balanse i Photoshop. 

Kategori III: REDIGERING

Idé: Vise hvordan redigering kan forande et bilde.














Bildet til høyre er tatt med Nikon D60, 50mm. Instillingene er: f/1.4, 1/4000 og ISO 100.  

Originalbildet er helt enkelt og ikke særlig spennende. Derimot så er motivet veldig spennende. Dette valgte jeg å utnytte. Jeg ville få fram skyne som legger seg rundt fjellene, de spisse tindene og den mektige himmelen. Dette er noe jeg mener at jeg har fått til på det redigerte bildet. For å få dette resultatet har jeg redigert på dette, i Photoshop:



Kategori IV: BLENDER
Idé: vise hvordan blenderen kan framheve stemning


Tatt med Nikon D60, 50mm : blender: f/1.4 lukkertid: 1/30 ISO: 400
Lyset i dette bildet kommer ovenfra, det er naturlig og varmt. Ved å ta i bruk liten dybdeskarphet er fokuset på mellomgrunnen. Jeg liker at både forgrunnen og bakgrunnen er "blury." Vi kan se antydninger til det som finnes runt, men det er ikke helt bestemmelig. Det uklare i bagrunnen blandes slik at det blir en egen spennende flate. Dette skaper romfølelse og stemning. Farger er også veldig sentrale for å bringe fram en stemning. Fargene i dette bildet er varme og veldig naturlige. BIldet er minimalt redigert med curves i Photoshop. 


Tatt med Nikon D60, 50mm : blender: f/1.4 lukkertid: 1/4000 ISO: 100
Komposisjonen i det bildet får fram diagonale linjer som strekker seg over bildet. Noen av greinene er i fokus, mens de fremderste og bakerste greinene er ufokusert. Dette skjer på grunn av en stor blenderopning. Det slippes inn mye lys, og dybdeskarpheten blit liten. Fokuseringen i dette bildet skaper spenning og djubde. Det er det som gir bildet liv. Fargene er lyse, varme og naturlige. Helt i bakgrunnen er fargen kaldere, noe som skaper romfølelse. Lyset i dette bildet spiller en stor rolle. Det får fram en stor kontrast mellom det lyseste og det mørkeste. Bildet er redigert litt blåere med color balance, i Photoshop. Jeg har også stilt på de ulike fargene i curves. Dette har eg gjort for å få varmere og klarere farger.

Kategori V: KOMPOSISJON
Idé: Vise ulike komposisjonsprinsipper


Tatt med Nikon D60, 50mm : blender: f/1.4 lukkertid: 1/160 ISO: 200
Dette bildet har en veldig standard komposisjon, de malingstubene som vi først legger merke til er i det gyldne snitt. Tubene er i forgrunnen, område rundt er uklart for å framheve fokuset på flaskene. Bildet er rolig og enkelt. Lyset er direkte og varmt. Lyset treffer tubene fra venstre. Fargene er klare og varme, for å framheve disser har jeg stilt på fargene ved hjelp av curves i Photoshop. 

Tatt med Nikon D7000, 35mm : blender: f/2.0 lukkertid: 1/125 ISO: 320
Dette bildet er komponert slik at fokuset er i det gyldnesnitt. I forhold til det forrige bildet er dette en mer spennende komposisjon. Bare det at bildet er tatt oven i fra skaper mer spenning. Gardninen som henger nedover og vinduskarmen skaper en linje mot fokuset i bildet. Selv om det er mye som skjer her, er bildet også rolig. Det er på grunn av den lille dybskarpheten. Lyset er sterkt og direkte, og fargene er varme og lune. Lyset og fargene er framhevet med redigering av kontraster og saturation i Photoshop. 

3 kommentarer:

  1. kjempe fine bilder! du er flink:)

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder! Søt sjokoladababy ;)

    SvarSlett
  3. Hei! For noen fine bilder du har tatt! :D
    Jeg har også Nikon D60 - men finner ikke ut hvordan jeg stiller på blenderen :( Kunne du gitt meg noen tips? :)

    SvarSlett